De preventie van een beroerte kan vandaag beginnen. Bescherm uzelf en vermijd een beroerte, ongeacht uw leeftijd of familiegeschiedenis.

Wat kunt u doen om een beroerte te voorkomen? Leeftijd maakt ons gevoeliger voor een beroerte, net als het hebben van een familielid dat een beroerte heeft gehad.

Je kunt de jaren niet ongedaan maken of je familiegeschiedenis wijzigen, maar er zijn veel andere risicofactoren voor een beroerte die je kunt controleren, op voorwaarde dat je je ervan bewust bent. “Kennis is macht,” zegt Dr. Natalia Rost, universitair hoofddocent neurologie aan de Harvard Medical School en associate director van de Acute Beroerte Service in het Massachusetts General Hospital.

“Als u weet dat een bepaalde risicofactor uw gezondheid saboteert en u vatbaar maakt voor een hoger risico op een beroerte, kunt u stappen ondernemen om de gevolgen van dat risico te verlichten.”

Hoe een beroerte te voorkomen?

Hier zijn zeven manieren om vandaag uw risico’s in te schatten om een beroerte te voorkomen, voordat een beroerte de kans krijgt om toe te slaan.

  1. Verlaag de bloeddruk

Hoge bloeddruk is een enorme risico factor “Hoge bloeddruk levert de grootste bijdrage aan het risico op een beroerte bij zowel mannen als vrouwen”, zegt Dr. Rost. “Bloeddruk controleren en, als het verhoogd is, het behandelen, is waarschijnlijk het grootste verschil dat mensen kunnen maken voor hun vasculaire gezondheid.”

Uw ideale doel: handhaaf een bloeddruk van minder dan 140/90.

Hoe dit te bereiken:

  • Verminder het zout in uw dieet tot niet meer dan 1500 milligram per dag (ongeveer een halve theelepel).
  • Vermijd voedingsmiddelen met een hoog cholesterolgehalte, zoals hamburgers, kaas en ijs.
  • Drink elke dag voldoende water (tenminste 2 liter) en eet elke dag 2 stuks vers fruit en 200 gram verse groente en een handvol vezelrijke granen en noten.
  • Beweeg elke dag ten minste 30 minuten intensief.
  • Stop met roken, als u rookt.

 

  1. Afvallen

Obesitas, evenals de complicaties die eraan verbonden zijn (inclusief hoge bloeddruk en diabetes), verhoogt uw kans op een beroerte. Als u te zwaar bent, kan het verlies van slechts 5 kg een grote impact hebben op uw beroerterisico.

Uw doel: verlaag Uw BMI!

Hoe dit te bereiken:

  • Probeer niet meer dan 1500 tot 2000 calorieën per dag te eten (afhankelijk van uw activiteitsniveau en uw huidige BMI).
  • Drink meer water, in ieder geval voor elke maaltijd een groot glas water. Dit helpt bij het afvallen.
  • Wees elke dag actief en vergroot de hoeveelheid beweging die je doet met activiteiten zoals wandelen, fietsen, zwemmen of sporten.
  1. Beweeg meer

Intensief bewegen draagt bij aan het verliezen van gewicht en het verlagen van de bloeddruk, maar het staat ook op zichzelf als een factor voor het verlagen van het risico op een beroerte!

Uw doel: Beweeg elke dag tenminste 30 minuten met een gemiddelde intensiteit.

Hoe het te bereiken:

  • Maak elke ochtend na het ontbijt een wandeling door je buurt of met de hond als je die hebt.
  • Neem de trap in plaats van een lift als je kunt.
  • Fiets of wandel naar je werk.
  • Als u niet in de gelegenheid bent 30 minuten aaneengesloten intensief te bewegen, doe het dan in delen van tenminste 8 minuten.
  1. Als je alcohol drinkt – doe het met mate

Het drinken van een alcohol kan uw risico op een beroerte verhogen. “Zodra je meer dan twee glazen per dag drinkt, gaat je risico heel erg omhoog.”, zegt Dr. Rost

Uw doel: drink geen alcohol of doe het met mate.

Hoe het te bereiken:

  • Als u dan toch wil drinken neem dan niet meer dan één glas alcohol per dag.
  • Maak van wijn uw eerste keuze, want het bevat resveratrol, een anti-oxidant waarvan gedacht wordt dat het het hart en de hersenen beschermt en het bevat minder calorieën dan een glas bier!
  • Beperk uw portiegroottes. Drink uit een kleiner glas.
  • Als u dan toch alcohol drinkt, zorg er dan voor dat u de daarop volgende drie dagen geen alcohol nuttigt.
  1. Behandel atriale fibrillatie

Atriale fibrillatie is een vorm van een onregelmatige hartslag die ervoor zorgt dat zich klonters in het hart kunnen vormen. Die stolsels kunnen dan naar de hersenen ‘reizen’ en een beroerte produceren. “Boezemfibrilleren draagt bijna een vijfvoudig risico op een beroerte, en moet serieus worden genomen,” zegt Dr. Rost.

Uw doel: als u atriale fibrillatie heeft, laat het dan behandelen.

Hoe het te bereiken:

  • Als u symptomen heeft zoals hartkloppingen of kortademigheid, raadpleeg dan uw arts voor een onderzoek.

 

  1. Behandel diabetes

Het hebben van een hoge bloedsuikerspiegel beschadigt de bloedvaten in de loop van de tijd, waardoor stolsels meer kans krijgen zich in de bloedvaten te vormen.

Uw doel: houd uw bloedsuikerspiegel onder controle.

Hoe het te bereiken:

  • Controleer uw bloedsuikerspiegel zoals voorgeschreven door uw arts.
  • Gebruik een dieet en lichaamsbeweging om uw bloedsuiker binnen het aanbevolen bereik te houden.
  1. Stop met roken

Roken versnelt de stolselvorming op verschillende manieren. Het verdikt je bloed en het verhoogt de hoeveelheid plaquevorming in de bloedvaten. “Samen met een gezond dieet en regelmatige lichaamsbeweging, is stoppen met roken een van de krachtigste veranderingen in de levensstijl die u zullen helpen om uw risico op een beroerte aanzienlijk te verminderen,” zegt Dr. Rost.

Uw doel: stoppen met roken.

Hoe het te bereiken:

  • Vraag uw arts om advies over de meest geschikte manier om te stoppen.
  • Gebruik stoppen met roken hulpmiddelen, zoals nicotinepillen of pleisters & counseling.
  • Geef niet op. De meeste rokers hebben verschillende pogingen nodig om te stoppen. Zie elke poging om je een stap verder te brengen in het succesvol verslaan van de gewoonte.

Identificeer een beroerte

Te veel mensen negeren de tekenen van een beroerte omdat ze zich afvragen of hun symptomen echt zijn. “Mijn aanbeveling is, wacht niet als je ongewone symptomen hebt,” adviseert Dr. Rost. Luister naar je lichaam en vertrouw op je instincten. Als er iets mis is, moet u meteen professionele hulp krijgen. “

Een scheve mond, verwarde spraak of een lamme arm. Dat zijn de 3 signalen die het meest voorkomen bij een beroerte. Bel direct 112 als je iemand ziet met een of meerdere van deze signalen

Beroerte herkennen

  • verlamming (niet kunnen bewegen) of zwakte in arm of been aan een kant van het lichaam.
  • scheve mond en niet goed kunnen praten, moeilijk slikken.
  • slecht zicht of geen zicht met een of beide ogen.
  • ernstige duizelingen, dronken gevoel.
  • ernstige hoofdpijn en braakneigingen.
  • bewusteloos of verminderd bewust.

 

 


0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *