Aanvulling op onze dagelijkse voeding in de vorm van voedingssupplementen is voor velen  wenselijk en bevorderlijk voor hun gezondheid. 

Uit de Voedsel Consumptie Peiling van het RIVM blijkt  dat Nederlanders veel minder dan de aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen binnenkrijgen.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat het voor mensen met vermoeidheid de moeite waard is eens kritisch naar hun voedingspatroon te kijken. Zelfs een gering tekort aan vitamines en mineralen kan bij hen al een rol spelen. Het gaat hierbij vooral om de B-vitamines, vitamine C en de mineralen calcium, fosfor, jodium, ijzer, koper, magnesium en mangaan. Maar ook een tekort aan vitamine D kan vermoeidheidsklachten geven.

Aanvulling op onze dagelijkse voeding in de vorm van voedingssupplementen is voor velen dan ook wenselijk en bevorderlijk voor hun gezondheid. 

Voedingswetenschap is in essentie erg ingewikkeld. Het gaat om tienduizenden voedingsstoffen die ingekapseld zijn in verschillende voedingsmiddelen die weer passen in een voedingspatroon. Maar wat wel duidelijk is, is dat er gewoonweg te weinig micronutriënten in ons huidige voedsel aanwezig zijn. We overbelasten systematisch ons eigen lichaam met verkeerde voeding en daar gaat het fout. We meten de kilo’s van voedingswaarde en ingrediënten op smaak en volume maar er wordt niet gekeken naar feitelijke voedingsinhoud. Juist in de ingrediënten van voeding kunnen medicijnresten of andere chemische verbindingen zitten zoals landbouwgif of plastic resten. Deze komen in de voedselketen terecht wat een van de slechtste ontwikkeling in de huidige voedingsindustrie is.

Een drukke periode met veel stress, verkeerde voeding, een verminderde weerstand, een onstabiel dag- en nachtritme: het heeft allemaal zijn weerslag op je lichaam, vaak met vermoeidheid als gevolg. Kunnen vitamines en mineralen een rol spelen bij het herstel?

Wanneer de vermoeidheid over een langere periode is opgebouwd, heeft het lichaam ook langer nodig om te herstellen. Denk aan vermoeidheid en een futloos gevoel door stress, door psychische klachten of door een tekort aan vitamines en mineralen als gevolg van een (langdurig) slecht eetpatroon.

Veel mensen vragen zich af of vitamines en mineralen – eventueel in supplementvorm – het herstel bij vermoeidheid kunnen bevorderen. Hoewel vitamines en mineralen zelf geen energie leveren, spelen ze wel een belangrijke rol bij het energiemetabolisme. Zo is magnesium nodig om calcium goed te kunnen verwerken, en is vitamine C nodig om ijzer goed op te kunnen nemen. Het antwoord is dus ja: je hebt ze nodig om energie uit je voeding te halen.

Dat betekent dat een gezond en gevarieerd voedingspatroon extra belangrijk is voor mensen met chronische vermoeidheidsklachten. En zo’n gezond voedingspatroon omvat volgens de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad elke dag minstens 250 gram verse groente en om 2 porties vers fruit per dag te eten. Uit de Voedsel Consumptie Peiling van het RIVM blijkt echter dat Nederlanders veel minder dan de aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen binnenkrijgen. En een tekort kan weer zijn weerslag hebben op het energiemetabolisme.

Een supplement kan helpen tekorten voorkomen en extra energie bij vermoeidheid geven.

  •  Vitamine B12 (cobalamine), een wateroplosbare vitamine, komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst, zoals vlees, vis, melk en eieren. Vooral veganisten lopen een risico op een te lage inname van vitamine B12, met vermoeidheidsklachten als gevolg. De Gezondheidsraad adviseert deze groep dan ook om extra vitamine B12 te slikken. Ook wanneer je maagzuurremmers slikt, kan je vitamine B12 gehalte aan de lage kant zijn. Voldoende maagzuur is namelijk nodig om B12 uit de voeding op te kunnen nemen.
  • Vitamine C (ook wel ascorbinezuur) heb je nodig voor een goede weerstand en voldoende energie. Daarnaast zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel en gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Vitamine C bevordert ook de opname van non-heemijzer uit voeding. Uit een maaltijd met fruit of groente neemt je lichaam daarom meer ijzer op. Bovendien is vitamine C een antioxidant. Bijna alle dieren maken zelf vitamine C aan. De mens, mensapen, maar ook cavia’s, zijn de uitzondering op de regel. Ons lichaam is niet in staat om zelf vitamine C te vormen. Wij hebben dus voeding nodig om te voorzien in onze vitamine C-behoefte.
  • Vitamine D halen we voornamelijk uit direct zonlicht. Een lange winter met weinig zonlicht kan tekorten veroorzaken. Een tekort aan vitamine D kan vermoeidheidsklachten geven. Als je daarnaast ook nog eens weinig vis en geen halvarine en margarine eet, dan is het lastig voldoende vitamine D binnen te krijgen. Kinderen tot 4 jaar, mensen met een donkere huidskleur, mensen die dagelijks weinig buitenkomen of buiten lichaamsbedekkende kleding dragen zoals een boerka, chador of hoofddoek, zwangere vrouwen en ouderen wordt sowieso aangeraden extra vitamine D te slikken.
  • Magnesium is een mineraal dat belangrijk is voor een goede werking van de hartspier en andere spieren. Ook speelt het een rol bij de botopbouw en de overdracht van prikkels in de zenuwen. Magnesium uit supplementen wordt beter opgenomen dan magnesium uit voedingsmiddelen. Dat komt omdat de magnesium in voeding gebonden is aan allerlei stoffen, waardoor onze spijsvertering  flink moeite moet doen om magnesium op te nemen. Naar schatting wordt slechts 30 procent van de magnesium uit onze voeding ook echt opgenomen in ons lichaam. Uit de Voedselconsumptiepeiling (VCP) van het RIVM blijkt dat circa 22 procent van de volwassen vrouwen en 27 procent van de volwassen mannen minder magnesium binnenkrijgt dan wordt aanbevolen. Bij jongeren tussen 14 en 18 jaar gaat het zelfs om 60 à 75 procent. Wie de voeding wil aanvullen met een magnesiumsupplement, heeft een ruime keus uit magnesiumverbindingen. De magnesium in deze verbindingen is hetzelfde, alleen de stof waaraan magnesium is gebonden, verschilt. Bij zogenoemde organische verbindingen is magnesium gebonden aan een stof uit de levende natuur, zoals ascorbaat (dat ook in vitamine C zit). Bij anorganische verbindingen gaat het om een stof uit de dode natuur, zoals chloride (dat ook in keukenzout zit). Magnesiumoxide wordt het slechtste opgenomen. En verder geldt dat organische magnesiumverbindingen beter worden opgenomen dan anorganische. Het lijkt erop dat van de organische verbindingen magnesiumcitraat het allerbeste wordt opgenomen.
  • Calcium is nodig voor de opbouw en onderhoud van de botten en het gebit. Het helpt tegen botontkalking op latere leeftijd, maar is ook nodig voor het goed functioneren van de spieren en voor het geleiden van prikkels naar de zenuwen. Calcium is ook betrokken  bij de bloedstolling, de celgroei en hormoonstofwisseling en het transport van andere mineralen in het lichaam. Bij een gevarieerde voeding is de kans op een calciumtekort niet heel groot. Ouderen en kinderen lopen wel een verhoogd risico. Vrouwen boven de 50 jaar en mannen boven de 70 jaar hebben een verhoogde kans op bosontkalking. Vitamine D stimuleert de opname van Calcium in het lichaam. Ook voldoende beweging bevordert de opname. 

Het duurt lang voordat er een tekort ontstaat, maar het kost minstens evenveel tijd voor die voorraden weer zijn opgebouwd. Een supplement wordt dagelijks aanbevolen over een periode van 2 maanden om het lichaam optimaal te voorzien van de benodigde vitamines, mineralen en sporenelementen.

Consumenten worden steeds bewuster van de samenstelling van producten en lezen vaker de etiketten. Er is steeds meer vraag naar ‘schone’ voedingsproducten met minder additieven. Consumenten willen herkenbare ingrediënten en steeds minder overbodige ingrediënten zoals smaak-, geur- en kleurversterkers. Ook TNO ziet deze trend steeds meer opkomen en ondersteunt producenten bij het vervangen van deze voedingsadditieven. Daarbij is het van belang dat je je lichaam voedt met voedingsstoffen die het lichaam zonder schade kan gebruiken en verwerken. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van supplementen met lichaamseigen stoffen het beste resultaat oplevert.

Beyuna gebruikt in tegenstelling tot de markt geen ingrediënten waarvan het DNA genetisch is veranderd. Beyuna kiest voor producten met lichaam herkenbare stoffen. Clean Labeling staat bij Beyuna hoog in het vaandel. De producten van Beyuna worden constant op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten verbeterd en aangepast en ‘cleaner’ gemaakt. Bekijk hier de Supplementen range van Beyuna.

Bestel hier je supplementen

bron: gezondheidsnet, Beyuna