De zes pijlers onder het Lifestyle Mastery Programma

In onze visie is de combinatie van de juiste vorm en mate van lichaamsbeweging, goede ademhaling, voldoende waterinname, gezonde voeding, rust en ontspanning en voldoende aandacht geven aan en krijgen van je familie, vrienden en collega’s de basis onder een lang, gezond en gelukkig leven!

Als je alleen maar de focus legt op een specifiek aspect van je algehele gezondheid sla je de plank volledig mis! Hoe kan je een goeie workout doen als je niet eens weet of je wel goed eet, ademhaalt of ontspant? Wist je dat als je niet genoeg drinkt, sporten juist averechts kan werken voor je gezondheid? En dat als je te veel stress hebt, slecht slaapt, sporten en dieet niet werken? Om je lekker en gezond te voelen hoef je echt niet uren in de sportschool door te brengen, elke dag tientallen kilometers weg te rennen, exotische diëten te volgen of in therapie te gaan. De sleutel zit hem in de juiste balans in lichaamsbeweging, voeding, ontspanning en de mate waarin je sociaal actief bent. 

 

Goede lichaamsbeweging

We bewegen veel te weinig!!

Door meer te bewegen verbrand je niet alleen meer calorieën. Je ontwikkelt ook meer spieren en je verbetert je conditie. Je lichaam past zich hierop aan door in een hogere versnelling te functioneren. Het zal zich daarom aanleren om efficiënter en effectiever om te gaan met de voeding die je tot je neemt.

Voldoende (intensieve) beweging heeft niet alleen een positief effect op je gewicht, maar ook op je hart, bloedsomloop en bloeddruk, immuunsysteem en zelfs op je geheugen. Bovendien wordt door beweging het verouderingsproces vertraagd. Met name een gezonde bloedsomloop is essentieel voor een gezond en vitaal leven. Een goede bloedsomloop zorgt er namelijk voor dat alle weefsels in het lichaam tijdig worden voorzien van zuurstof en voedingsstoffen en dat afvalstoffen op het juiste moment worden afgevoerd.

 

Een goede ademhaling

Door adem te halen komt er zuurstof in je longen dat door de hemoglobine in je bloed wordt opgenomen en vervolgens getransporteerd naar alle triljoenen cellen van het lichaam die zuurstof nodig hebben voor de verbranding en het vrijmaken van energie.

Goed en diep ademhalen is om een aantal redenen belangrijk. Ten eerste heeft je lichaam tijdens het sporten meer zuurstof nodig om een prestatie te leveren dan in ontspannen toestand. Dit betekent dat als je goed ademhaalt, je bijvoorbeeld sneller kunt lopen of meer gewicht kunt tillen. Ten tweede verklein je de blessurekans door een juiste ademhaling. Ten slotte geeft een diepe ademhaling je een meer ontspannen gevoel.

Goede voeding is essentieel

Zoals je vast wel uit eigen ervaring weet of hebt gehoord, hebben verschillende soorten voeding ook verschillende uitwerkingen op je lichaam en geest. Zo is er voeding die ervoor zorgt dat je energie krijgt en zo is er ook voeding die ervoor zorgt dat je je juist kunt ontspannen.

Sommige voedingsmiddelen zorgen voor een toegenomen gevoel van verbondenheid en een verhoogd bewustzijn, terwijl andere weer zorgen voor een gevoel van fysieke en seksuele opwinding. Daarnaast bevatten sommige voedingsmiddelen stoffen, toxinen, die je lichaamscellen schade toebrengen! Elke vorm van voeding heeft dus effect op zowel lichaam als geest! De kunst van een gezonde leefstijl is de juiste voedingsstoffen in de juiste verhouding en hoeveelheid op het juiste moment tot je te nemen en de slechte voedingsmiddelen te weerstaan!

Drink water

Naast een gezonde voeding is het drinken van water essentieel om je gezond en fit te voelen. Water is de basis van je vochtinname. Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water. Een deel van dat water zit in ons bloed. Het andere deel is nodig voor de werking van onze organen, waaronder je hersenen, hart, longen, spieren, lever en je botten. Een tekort aan water betekent dat je inlevert op het functioneren van deze organen.

Water is onmisbaar als brandstof voor je lichaam. Zonder voedsel houden we het als mens best even vol. Zonder water daarentegen, kun je hooguit 3-4 dagen overleven! Een uitdroging van ‘maar’ 2% kan al zorgen voor een energieverlies tot 20%. Als je voldoende drinkt is je bloed dun genoeg om goed te kunnen stromen. En hoe beter het stroomt, des te beter is je lichaam in staat voedingsstoffen en afvalstoffen te transporteren. Hoe dikker of vochtarmer je bloed, hoe moeilijker juist de aanvoer en afvoer van die stoffen verloopt. Klachten die je in dit verband kan krijgen zijn vermoeidheid, hoofdpijn en een gevoel van ‘niet helder’ zijn.

Voldoende rust en ontspanning

Slapen moet je zien als een dagelijkse periode van rust waarin het lichaam zich herstelt. Je lichaam maakt onder andere nieuwe cellen aan en verwijdert dode cellen. Ook verslappen je spieren zich in je slaap en worden je hersengolven, hartslag en ademhaling langzamer. Maar je lichaam is niet helemaal in rust, je hersenen en je hartspier blijven actief en in sommige slaapfases verbruik je energie. Niet of slecht slapen gedurende een korte periode heeft dan ook negatieve effecten op jou en je lichaam. Zonder voldoende slaap worden onder andere je concentratievermogen en je reactievermogen minder. Slapeloosheid heeft ook een negatieve invloed op je emoties en gezondheid.

Naast slaap wordt ontspanning gezien als het tot rust komen van lichaam en geest. Je bouwt dagelijks spanning op, zowel bewust als onbewust. Het is vaak de onbewuste spanning waar je het meeste last van hebt en die het lastigst is om weer kwijt te raken. Bewuste spanning zijn kortdurende momenten van spanning en die spanning kun je over het algemeen weer vrij snel loslaten op het moment dat het voorbij is. Onbewuste spanning komt vaak van iets dieper in je ziel. Het is spanning die voornamelijk veroorzaakt wordt door je manier van denken. Hoe sta je in het leven en hoe kijk je tegen dingen aan. Hoe je kunt ontspannen, is voor iedereen verschillend. Het is persoonlijk en samen kijken we naar welke vorm van ontspanning het beste voor jou werkt.

Sociaal Actief 

Als mens iets betekenen voor anderen in de maatschappij. Gezien worden en contacten hebben. Artsen weten het, sociaal professionals weten het: Sociaal maakt Gezond. Dat sociale contacten ons gezond houden, is al langer bekend. Een sociaal netwerk, werk (betaald en onbetaald), een buurthuis runnen, dagbesteding, koken of sporten met buurtgenoten, de kerk, lotgenotencontact, al deze sociale activiteiten leveren een bijdrage aan je gezondheid.

Het mechanisme hierachter is dat sociale contacten en een goed sociaal netwerk bijdragen aan een groter geluksgevoel, waardoor mensen minder vatbaar zijn voor ziekte en daarmee samenhangend langer leven. Mensen zitten dan lekkerder in hun vel. Ook wanneer ze tegenslagen, een beperking of (chronische) ziekte hebben. En ze leven gezonder. Dit is onlangs ook aangetoond door een onderzoek dat is uitgevoerd door de Universiteiten van California, Harvard en Yale.